שתלים, אסתטיקה והיגיינת הפה

מרפאת השיניים של ד"ר אלקס מתמחה בתחום השתלים ושיקום הפה

שתלים:

שתל דנטלי הוא תחליף מלאכותי לשורש השן, העשוי ממתכת ומוחדר אל הלסת בתהליך כירורגי כבסיס לכותרת מלאכותית (כתר). השתל מיועד למילוי מקום של חוסר בשן אחת או במספר שיניים. הטיפול הוא הליך כירורגי המבוצע בהרדמה מקומית. ההליך מתבצע במרפאת השיניים בתנאים סטריליים. הטיפול עצמו אינו כואב, אך קיימות לעיתים תופעות לוואי, כגון נפיחות או שטף דם מקומי. הכאב עלול להופיע ביומיים שלאחר הטיפול, ויש להיוועץ עם הרופא לגבי משככי כאבים.

הרמת סינוס:

הרמת סינוס היא פרוצדורה בה מתבצע עיבוי של רצפת הסינוס המקסילרי על ידי עצם מלאכותית, על מנת לאפשר מקום מספיק לקליטת שתל דנטלי. קיימות שתי אופציות לביצוע הרמת סינוס:

  • הרמת סינוס פתוחה – מתבצעת באמצעות ביצוע "חלון" קטן בחניכיים מעל הסינוס והחדרת העצם המלאכותית דרך החלון אל מתחת רצפת הסינוס. הרמת סינוס פתוחה יכולה להיות עם או בלי החדרת שתלים. זמן ההמתנה לאחר ביצוע הרמת סינוס פתוחה הוא ארוך מזמן ההמתנה לאחר ביצוע שתל ללא הרמת סינוס.

 

  • הרמת סינוס סגורה – מתבצעת באמצעות מילוי עצם מלאכותית לרצפת הסינוס דרך חלל הנפער בעת הקידוח להחדרת השתל. בסיום הרמת סינוס סגורה בדרך כלל יוחדר גם השתל הדנטלי. זמן ההמתנה לאחר הרמת סינוס סגורה קצר מזמן ההמתנה לאחר הרמת סינוס פתוחה.

טיפולי חניכיים והסרת אבן שן

טיפול החניכיים הוא הבסיס לבריאות הפה ולמניעת מחלת החניכיים הפוגעת ביציבות השיניים. יש לבצע הסרת אבן שן כל 3 – 6 חדשים בהתאמה אישית. טיפול החניכיים כולל הדרכה בניקוי השיניים והפה ושימוש באביזרים ובשטיפות. לאחר מכן מבוצע ניקוי בעזרת מכשור ידני וטיפ על-קולי, ובסיום מבוצע פוליש. לעיתים, בגלל רגישות, יש לבצע אלחוש כדי לנקות בצורה יסודית ללא כאבים.
במידה וקיימת מחלת חניכיים קשה מופנה המטופל להתייעצות ובדיקה אצל מומחה למחלות חניכיים. במקרים של כתמים עקשניים או צביעה כהה מבוצעת התזת חול בלחץ. אחת לתקופה מומלץ לבצע חיזוק של השן ומניעת עששת באמצעות הנחת פלואוריד בכפות במרפאה.

 

הבהרת (הלבנת) שיניים

חומר חמצני גורם להבהרה של השיניים. שן שהשחירה לאחר טיפול שורש וכותרת השן ניתנת להבהרה פנימית.טיפולי שימור שיניים צהובות יכולות להיות בהירות הרבה יותר לאחר הלבנה בעזרת סד. בתהליך הטיפול מכינים תבנית שקופה הצמודה לשיניים, ובתוכה מניחים ג'ל פעיל פעמיים ביום למשך 10 - 14 ימים.

במידה וקיימת מחלת חניכיים קשה מופנה המטופל להתייעצות ובדיקה אצל מומחה למחלות חניכיים. במקרים של כתמים עקשניים או צביעה כהה מבוצעת התזת חול בלחץ. אחת לתקופה מומלץ לבצע חיזוק של השן ומניעת עששת באמצעות הנחת פלואוריד בכפות במרפאה.

 

שאלות נפוצות:

 

למי מומלץ טיפול של שתל דנטלי?

בראש ובראשונה למי שאיבד שן אחת או יותר ורוצה להחזיר לעצמו את התחושה של פה מלא בשיניים ואת היכולת שיניים לאחר טיפול שיקום אסתטיללעוס, לדבר ולחייך בטבעיות. שתל אינו נועד להחליף שיניים אלא לפתור בעיה של חוסר שיניים: בעקבות עששת או מחלת חניכיים, במקרה של חבלה או תאונה, או חוסר שינים מולד.

בעלי שיניים תותבות המעוניינים להרגיש נוח ויציב יותר עם השיניים, יכולים גם הם ליהנות משתלים דנטליים במקרים שהשיניים התותבות לא יציבות, או במקרים של פצעי לחץ ושפשופים בפה .

האם כל אחד מתאים לטיפול?
התפתחות התחום בשנים האחרונות הפכה את השתלות השיניים לנגישות לכמעט כל מטופל הזקוק להן. רק במקרים נדירים של בעיות רפואיות נאלץ המטופל להסתפק בתותבת ללא שתלים. במצבים של עישון, סוכרת, או אוסטיאופורוזיס סיכויי ההצלחה בקליטת השתל עלולים להיפגע.
האם שתל מתפקד כמו שיניים?
כמו שיניים, שתלים לא אמורים לצאת ממקומם. השתל אינו שן טבעית אך התחושה דומה. במתרפאים בהם השתלים מאפשרים שיקום קבוע במקום שיקום נשלף, ירגישו שיפור ניכר באיכות החיים וביכולת הלעיסה לעומת השימוש בתותבת. גם במקרים שבהם שתלים משמשים כמעגנים וכמייצבים לתותבת, השיפור באיכות החיים משמעותי ביותר.
האם שתלים יכולים להידחות ?
אובדן שתל מתרחש כאשר העצם לא צמודה כראוי אל פני שטח השתל. אין זו " דחייה" של השתל כמו באיבר מושתל, אלא היעדר חיבור לעצם. מצב זה יכול להתרחש כתוצאה מאיכות העצם במקום או מחוסר יציבות של השתל מלכתחילה. סיבות אחרות כוללות עומס מוגבר או היגיינה ותחזוקה לקויים. אחוזי ההצלחה המדווחים לשתלים כיום הם 85% - 95%.
מה עושים כאשר מתרחש אובדן שתל?

במקרים המועטים בהם מתרחש אובדן שתל, אין המצב אבוד. במרבית המקרים לאחר הוצאת השתל ניתן למקם במקום שתל חדש תוך זמן קצר, בתנאי שיש מספיק עצם באתר. אם אין זה המצב, ניתן לבנות עצם לקראת ההשתלה החוזרת.

מה עדיף – הרמת סינוס פתוחה או סגורה?

במקרים בהם ניתן לבצע את הרמת הסינוס בצורה "סגורה" ישנה עדיפות לפרוצדורה זו מכמה סיבות: פחות כאבים לאחר הטיפול, ניתוח שמרני יותר, אחוזי הצלחה דומים להרמת סינוס פתוחה ועלות נמוכה יותר.
עם זאת, ישנם מקרים שבהם אין מנוס מלבצע הרמת סינוס פתוחה.

השאירו פרטים ונדאג לחזור אליכם בהקדם